Organisatieverandering? Neem je tijd!

werkoverleg - organisatieverandering - hrd groep

Neem je tijd!

De techniek staat voor niets. Alles wordt geautomatiseerd en kan snel of zelfs nog sneller. Informatie is overal te vinden en met de juiste zoektermen in je zoekmachine heb je in een fractie van een seconde het juiste antwoord op je scherm. Een prachtige ontwikkeling. Kennis is publiek bezit waar we met z’n allen ons voordeel mee moeten doen! Toch, als ik bij mij door het dorp loop, zie ik overal kleine eettentjes en cafés met bijzondere bieren, lunchrooms die als ‘huiskamer’ ingericht zijn, ambachtelijk bakkers met broodlokalen, meesterslagers en delicatessewinkels. Alsof de wereld zo snel gaat, dat we waar we kunnen, rust en authenticiteit zoeken. De tijd nemen voor datgene wat we belangrijk vinden en daarbij graag kwaliteit opzoeken.

Ook in organisatieverandering zien we de behoefte om alles sneller te laten gaan. En logisch, degene die het snelst bijstuurt, heeft een voordeel. Wendbaarheid is het toverwoord. Toch hoor ik steeds vaker weer de grap:’ de cultuurverandering is vrijdagmiddag in de kantine’. Hoe graag we ook anders zouden willen, organisatieveranderingen vergen tijd. De wereld verandert dan wel steeds sneller, wij mensen lopen daar achteraan. Wij hebben tijd nodig om te wennen aan een nieuwe werkelijkheid en aan een veranderende omgeving. En veel van ons hebben ondersteuning nodig om alle veranderingen bij te kunnen benen.

“Hoe het kwam dat mensen niet juichend de duidelijkheid omarmd hadden en met frisse moed aan het werk gegaan waren, verbaasde hem hogelijk.”

Een van onze klanten zat met de handen in het haar. Na een fusie tussen twee organisaties, was de sfeer om te snijden, was er overal sabotagegedrag en was het ziekteverzuim torenhoog. We werden uitgenodigd in het ‘zenuwcentrum’, waar de planning van het fusieproces, keurig uitgesplitst naar taken en verdeeld over een aantal jaren, ongeveer alle vier muren besloeg. Onze opdrachtgever vertelde vol trots dat het project vanaf de start in mei 2015 volgens planning was verlopen en dat de mensen dan ook keurig in december 2017 waren geïnformeerd over wat de fusie voor hen voor gevolgen had. Hoe het kwam dat mensen niet juichend de duidelijkheid omarmd hadden en met frisse moed aan het werk gegaan waren, verbaasde hem hogelijk.

Beheersbare factoren

We laten ons bij veranderingen graag leiden door beheersbare factoren. We maken een planning tot op de dag, berekenen budgetten tot 2 cijfers achter de komma en hanteren kwaliteitscriteria die SMART-er dan SMART zijn. Risico’s en randvoorwaarden worden in als-dan schema’s aan de muur gehangen. Maar mensen laten zich niet in dit soort tabellen en schema’s vangen. Mensen hebben tijd nodig om eraan te wennen dat er een nieuwe werkelijkheid aan gaat komen. En mensen willen het vertrouwen hebben en krijgen dat ze zich in de nieuwe werkelijkheid ook op hun plek gaan voelen.

“Mensen hebben tijd nodig om eraan te wennen dat er een nieuwe werkelijkheid aan gaat komen.”

Het meenemen van de organisatie vanaf het begin van het veranderingsproces is de belangrijkste factor voor een succesvolle organisatieverandering. Een veranderende organisatie (en welke organisatie is dat niet tegenwoordig?) doet er daarom goed aan een helder beeld te hebben van haar medewerkers, het Human Capital. Door te weten wie je in huis hebt, waar de kracht van je organisatie zit en van daaruit een veranderproces vorm te gaan geven, verminder je weerstand en zal je dus sneller en effectiever groeien. En, hoe paradoxaal ook, daarmee wordt het veranderproces als geheel beheersbaarder.

 

Geschreven door:

Jos Huijser, Human Capital Expert & Partner bij HRD Groep

Heb je vragen, wil je sparren of meer informatie over Human Capital voorafgaand/tijdens/na een organisatieverandering? Neem contact met Jos via jos@hrdgroep.nl 

Inschrijven nieuwsbrief

* verplicht

Je kunt altijd je voorkeuren aanpassen met de link onderaan elke mail. Ook kun je je te allen tijden uitschrijven.

We gebruiken Mailchimp als ons marketingplatform. Door hieronder te klikken om u te abonneren, erkent u dat uw informatie voor verwerking zal worden overgedragen aan Mailchimp. Lees hier meer over hoe Mailchimp met privacy om gaat.